stress ongezonde voeding

Stress zorgt voor ongezond eten

Wist je dat stress op je werk niet alleen zorgt voor spanningen in je lijf, maar ook vaak zorgt voor een ongezond eetpatroon? Dit blijkt onder meer uit onderzoek van de Michigan State University. Na een dag vol stress grijpen mensen eerder naar junkfood. Heb je echter een goede nachtrust, dan ben je bij stress minder kwetsbaar voor ongezond eten, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Bij langdurige stress neemt het hormoon cortisol toe in ons lichaam. Cortisol op zijn beurt zet ons aan tot meer eten, zodat het lichaam suikers en vetten kan opslaan. Even voelen we ons gelukkig door junkfood. Het gelukshormoon dopamine komt vrij in je hersenen, wat zorgt voor een aangenaam en tevreden gevoel. Dit is echter van korte duur. Al snel treedt er gewenning op, en heb je meer en meer suikers en vetten nodig om dezelfde “dopamine high” te bereiken.

Er ontstaat een een vicieuze cirkel, want hoe meer ongezonde voeding we tot ons nemen, hoe minder vitaminen en mineralen we binnen krijgen die spanningen in het lijf tegengaan. Een van die belangrijke stoffen is bijvoorbeeld magnesium, dat vooral voorkomt in bijvoorbeeld verse spinazie, broccoli, peulvruchten en (ongebrande) noten. Magnesium speelt een belangrijke rol bij de overdracht van zenuwprikkels. Daarnaast ondersteunen ook B-vitamines de werking van het zenuwstelsel en vermindert vitamine C het negatieve effect van stress op het immuunsysteem.

Een goede nachtrust kan je volgens de onderzoekers ervan weerhouden om ongezond te eten. Het helpt om beter om te kunnen gaan met stress, waardoor je net iets minder snel naar die hamburger grijpt.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *